איך ילדים רוכשים קריאה?

לימוד הקריאה הוא תהליך שמתחיל עם קריאה מפענחת, היינו לימוד הצלילים של האותיות, והרכבת המילים. שלב ההמשך הרכישה של היכולת להבין את הנקרא, מה שמכונה הבנת הנקרא. ושלב אחרון הוא פיתוח של אסטרטגיות קריאה. שלב זה המסיים את התהליך, מתחיל בשנות הילדות המאוחרות.

תנאים לפיתוח הקריאה באופן יעיל

*היבט נירולוגי – מרכזי הריכוז והקליטה במוח חשובים לתהליך הלמידה של הקריאה, לכן חשוב שיהיה אבחון וטיפול למקרים של הפרעות קשב וריכוז.

*היבט קוגניטיבי – אותיות הם סמלים של צלילים, לא ניתן לקרוא בלי יכולת להתייחס לאלמנטים כסמלים, זאת יכולת ההסמלה אצל ילדים, ככל שהיא מתפתחת היא בונה את יכולת הקריאה. [ראה מאמר בנושא זה: שיפור יכולות ויזואליות]

היבט סביבתי – המשפחה ומוסד הלימודים של הילד משפעים על יכולת הילד לפתח את יכולות הקריאה, ככול שיש יותר חשיפה לחומר כתוב, למשל קוראים לילד סיפורים, נותנים לילד לראות חומר כתוב, הגירוי הזה דוחף את הילד לפתח בעצמו יכולות קריאה.

המטרה היא שהחשיפה תיצור רצון אצל הילד לדעת לקרוא, ולכן הוא ינסה שוב ושוב לקרוא, עד שהיכולות תתפתח כראוי.

איך מתחילים ללמד את האותיות?

כדי לקרוא אות על המוח לאחסן את צורתה בזיכרון, ולהתאים בין התמונה בזיכרון לאות הכתובה לפניו אותה הוא מנסה לקרוא, ולשלוף את צליל האות עם ניקודה או שמה. אם כן יש שני שלבים זיהוי האות וזיהוי הצליל שלה: אחסון ושליפה.

לכן האופן המתאים ללימוד של האותיות יהיה, לעבוד על שני השלבים בהדרגה, קודם הזיהוי של האות – אחסון צורתה בזכרון,

 ואחר כך זיהוי הצליל – היינו שליפה.

לכן השלבים של לימוד האותיות הם:

    1. אנחנו נקרא את שם האות או הצליל שלה עם הניקוד, וילד יזהה נכונה היכן היא כתובה, ויצביע עליה. ובזה בסיסנו את יכולת זיהוי האות. מומלץ גם להשתמש באפליקציה שלנו  המיועדת לכך.
    2. בהמשך – הילד בעצמו יקרא את האות, בשמה או בצליל הנכון עם הניקוד. ובזה הוספנו לילד את האימון על שליפת הצליל של האות, וזאת משימה הצריכה את היכולת הקודמת של זיהוי האות, לכן התחלנו עם הראשונה לאפשר לכל משימה להיות קלה יותר.

את שני המהלכים אפשר לבצע בשיעור אחד, הראשון יהיה עקרי יותר בתחילת תהליך הלמידה עד שיכולת הזיהוי של האותיות תתבסס, והשני יהפוך לעיקר השיעור, ככל שנתקדם עם הילד, ויכולתו תגדל.

*חשוב גם לתרגל באופן חוויתי את שמות האותיות למשל ע"י שירי אותיות.

לדעת איך לעזור - אולי תקראו על:

הבנת ההפרעה של קשב וריכוז עוזרת לנו להבין את מקור הקושי של הילד בכל פעילות לימודית, אין כאן עצלנות של הילד או התעקשות לא ללמוד, אלא קושי הנובע מהפרעה נוירולוגית, ולכן יש להיות יותר סבלנים ומכילים לילדים הסובלים מהפרעה זאת.

יכולות השפה מתפתחים בהתאם לגיל כאשר באופן תקין לקראת גיל שנתיים יתחיל תינוקכם ליצור משפטים בני 2-3 מילים. אך ישנם מקרים בהם הילד לא אומר משפטים שלמים כלל, אפילו עד גלאי 4 והלאה, זה סימן לעיכוב שפתי.

 

 

Scroll to Top