מה הוא ADHD – הפרעת קשב וריכוז?

הקדמה

הבנת הפרעה של קשב וריכוז עוזרת לנו להבין את מקור הקושי של הילד בכל פעילות לימודית, אין כאן עצלנות של הילד או התעקשות לא ללמוד, אלא קושי הנובע מהפרעה נוירולוגית, ולכן יש להיות יותר סבלנים ומכילים לילדים הסובלים מהפרעה זאת.

עוזרים לילדים לדייק בקריאת האותיות

פעילות המוח
פעילות המוח היא פעילות מורכבת מאוד וכוללת שילוב והתאמה בין חלקים שונים של המוח.

בין כל החלקים של המוח ,שלכל אחד מהם יש תפקיד שונה, מחברת מערכת ענקית של חוטי עצב. אלה מעברים את המידע בין חלקי המוח. אם כן פעילות תקינה של העברת המידע ביעילות בחוטי העצב היא קריטית לתפקוד נורמטיבי של המוח.

הדופמין – המוליך העצבי "הדלק של המוח"

הדופמין הוא חומר שנמצא במוח ומאפשר את העברת האותות העצביים במערכת חוטי העצב במוח באופן יעיל. כאשר יש חוסר משמעותי בדופמין האיתות העצבי יכול "להיתקע" בחלק מסוים של המוח ופעילות העיבוד יכולה להאט ואף להיקטע, ולכן חוט המחשבה יואט או יקטע. אם כן יש קשר ישיר בין הצלחת המוח להשלים פעילות באופן יעיל לבין כמות הדופמין המצויה בו. כמות הדופמין שנמצאת בדר"כ אצל המוח אצל אנשים שונים, תלויה בעיקר בתורשה. לסיכום- דופמין הוא חומר האחראי על ההולכה העצבית.

חוסר בדופמין גורם עיקרי לקושי בלימוד

פעולת הלמידה היא פעולה מורכבת הדורשת מאמץ מוחי, היא מורכבת מקליטה אחסון ושליפה של החומר הלימודי וכן ניתוח החומר הנלמד, כיוון שמדובר בפעילות מורכבת היא גם משתמשת בהרבה חיבורים בין התאים במוח, וכדי להעביר את המידע בין התאים השונים צריך דופמין שיוביל את המידע דרך חוטי העצב, כאשר חסר דופמין לא מתאפשרת העברה יעילה דיו של המידע בין תאי המוח, ולכן יעילות תהליך הלמידה נפגעת.

שימוש ב"ריטלין" מעלה את רמת הדופמין ומחזק את היכולת הלימודית

ע"י שימוש בריטלין וכן תרופות בעלות פעולה זהה אפשר להעלות את רמת הדופמין במוח, וכתוצאה מכך, להסיר את החסם של העברה לא יעילה של מידע בין תאי המוח. המוח כעת יכול לתפקד ביעילות מוגברת, והיכולת הלימודית תשתפר בהתאם.
המטופל שלוקח את הריטלין ירגיש כי קל לו יותר להתרכז וממילא ללמוד.
מכל מקום למרות התועלת שבהשפעת הכדור יש לשים לב שלעיתים יש גם תופעות לוואי, אך הרוב המוחלט לא ירגשו שום תופעת לוואי ניכרת( ביניהם: איבוד תיאבון, קשיי שינה, ולפעמים אף דיכאון)

אם מופעים תופעות כאלה באופן ניכר יש לשוב ולהתייעץ עם הרופא שרשם את הכדור או להפסיק לקחתו.

הפרעת קשב וריכוז – מאפייניה העיקריים

הפרעת קשב וריכוז מופיעה אצל הסובלים ממנה בשתי צורות, בלי היפראקטיביות ועם היפראקטיביות, כעת נדבר במאפיינים של הפרעת קשב עם היפר-אקטיביות: 

  1. קושי לעצור הסחות דעת-גירוי חיצוני שלא קשור ללימוד מסיח את דעתם מהנושא המרכזי איתו הם מתעסקים. קושי שנובע מבעיית הקשב.
  2. קושי לשבת במנוחה או למלא משימות באופן שיטתי. קושי הנובע מהיפראקטיביות.
  3. קושי לעצור כל מחשבה שעולה בראשם. וכן להתקשות בבלימת תסכולים ותגובתיות יתר. תופעות השייכות ל"אימפולסיביות" שהיא חלק בלתי נפרד ממצבם.

ההפרעה שבאה בלי ההיפראקטיביות פוגעת בעיקר ביכולת הריכוז והלימוד, אך אינה מלווה בחוסר מנוחה ותזוזתיות יתר ואימפולסיביות. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top