שיפור יכולות שפתיות [ורבליות] – 2

שיפור יכולות ורבליות - מאמר 2

כאשר אנחנו באים לשפר את היכולת הוורבלית של הילד, ראוי לבנות אצלו שתי שיטות הבחנה של העולם הסובב אותו.

  1. ע"י מיון העולם לקטגוריות – לתרגל עם הילד שליפה / זיהוי של כלי תחבורה , כלי מטבח וכו'
  2. ע"י מיון עפ"י תארים של העולם – למשל שלוף / זהה דבר שהוא רך, שיש לו צבע אדום, שהוא ארוך / קצר, הכוונה לתארים של דברים הסובבים אותנו.

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו, שאנחנו מדברים אל הילד לא להשתמש בשפה גנרית, למשל שימוש במילה "שים", כדאי להחליף אותה בביטוי מיוחד לפעולה שמבקשים מהילד לעשות, לכן במקום לומר לילד "שים נעלים" נאמר "תנעל נעליים" , במקום "שים את הכוס על השיש" נאמר "תניח את הכוס על השיש" , במקום "להוריד את הנעליים" נאמר "תחלוץ את הנעליים". כך ילמד הילד פעלים המיוחדים בצורה מדויקת לפעולה המבוקשת ממנו, ויגדיל את אוצר המילים שלו.

לחדד ולשפר את התפיסה של דומה ושונה בין אובייקטים

הציבו לפני הילד תמונות, למשל של כלי כתיבה, נתמקד למשל במחק וטיפקס, מה דומה בהם? נלמד את הילד להשתמש בתבנית "ששניהם…" , ואז מרגלים את הילד לענות, למשל ששניהם מוחקים. ומה שונה בניהם, בתבנית "שהראשון … והשני … . למשל בדוגמא, המחק מוחק את קווי העיפרון , והטיפקס את הקווים של העט. על דרך זאת תרגלו עם הילד, את היכולת להבחין בשונה והדומה, בין דברים שונים.

לדעת איך לעזור - אולי גם תקראו על:

הבנת ההפרעה של קשב וריכוז עוזרת לנו להבין את מקור הקושי של הילד בכל פעילות לימודית, אין כאן עצלנות של הילד או התעקשות לא ללמוד, אלא קושי הנובע מהפרעה נוירולוגית, ולכן יש להיות יותר סבלנים ומכילים לילדים הסובלים מהפרעה זאת.

לימוד הקריאה הוא תהליך שמתחיל עם קריאה מפענחת, היינו לימוד הצלילים של האותיות, והרכבת המילים. שלב ההמשך הרכישה של היכולת להבין את הנקרא, מה שמכונה הבנת הנקרא. ושלב אחרון הוא פיתוח של אסטרטגיות קריאה. שלב זה המסיים את התהליך, מתחיל בשנות הילדות המאוחרות.

Scroll to Top