שיפור יכולות שפתיות [ורבליות]

שיפור יכולות ורבליות

יכולות השפה מתפתחים בהתאם לגיל כאשר באופן תקין לקראת גיל שנתיים יתחיל תינוקכם ליצור משפטים בני 2-3 מילים. אך ישנם מקרים בהם הילד לא אומר משפטים שלמים כלל, אפילו עד גלאי 4 והלאה, זה סימן לעיכוב שפתי.

בהנחה שהשמיעה תקינה, במצב זה נדרש טיפול של קלינאית תקשורת.

מכל-מקום עדיין אפשר לשים לב לכמה דברים שיוכלו לעזור לכם, בתשומת ליבכם, לקדם את הילד. דבר ראשון וחשוב הוא להקפיד על הילד שיאמר משפט שלם, ילדים שהיכולת השפתית חלשה משתמשים בחלק של משפט כדי לבקש דברים, בלי להשתמש במשפט שלם, למשל : הילד אומר "מים" , ההורים מבינים שרוצה לשתות, ונותנים לו. אבל זאת צורת הבעה, שאחרי שההורים מנחשים מה הילד רוצה, אז המילים של הילד מקבלים משמעות.

במקום צורת ההבעה הקצרה והלא שלמה, בעקביות ומתינות, מבקשים מהילד בכל פעם שמבקש משהו, שיאמר באופן מלא יותר "אני רוצה לשתות מים". זאת רק דוגמא, ובכל מלל שהילד מוציא מפיו חשוב לכוון את הילד לומר משפט שלם.

וכן לדייק את דבריו, דיוק הדברים, הכוונה ללמד את הילד להוסיף עד מידע למה שמבקש, למשל "תביאו לי כוס שתיה", נדייק איזה כוס שתיה? , הילד עונה "כוס שתייה שעל השיש" או "כוס פלסטיק" או "כוס אדומה".

לדעת איך לעזור - אולי גם תקראו על:

הבנת ההפרעה של קשב וריכוז עוזרת לנו להבין את מקור הקושי של הילד בכל פעילות לימודית, אין כאן עצלנות של הילד או התעקשות לא ללמוד, אלא קושי הנובע מהפרעה נוירולוגית, ולכן יש להיות יותר סבלנים ומכילים לילדים הסובלים מהפרעה זאת.

לימוד הקריאה הוא תהליך שמתחיל עם קריאה מפענחת, היינו לימוד הצלילים של האותיות, והרכבת המילים. שלב ההמשך הרכישה של היכולת להבין את הנקרא, מה שמכונה הבנת הנקרא. ושלב אחרון הוא פיתוח של אסטרטגיות קריאה. שלב זה המסיים את התהליך, מתחיל בשנות הילדות המאוחרות.

Scroll to Top