קשיים שפתיים אצל ילדים

יכולות השפה מתפתחים בהתאם לגיל כאשר באופן תקין לקראת גיל שנתיים יתחיל תינוקכם ליצור משפטים בני 2-3 מילים. אך ישנם מקרים בהם הילד לא אומר משפטים שלמים כלל, אפילו עד גלאי 4 והלאה, זה סימן לעיכוב שפתי.

שלב ראשון בשיפור היכולות השפתיות

בהנחה שהשמיעה תקינה, במצב זה נדרש טיפול של קלינאית תקשורת.

מכל-מקום עדיין אפשר לשים לב לכמה דברים שיוכלו לעזור לכם, בתשומת ליבכם, לקדם את הילד. דבר ראשון וחשוב הוא להקפיד על הילד שיאמר משפט שלם, ילדים שהיכולת השפתית חלשה משתמשים בחלק של משפט כדי לבקש דברים, בלי להשתמש במשפט שלם, למשל : הילד אומר "מים" , ההורים מבינים שרוצה לשתות, ונותנים לו. אבל זאת צורת הבעה, שאחרי שההורים מנחשים מה הילד רוצה, אז המילים של הילד מקבלים משמעות.

במקום צורת ההבעה הקצרה והלא שלמה, בעקביות ומתינות, מבקשים מהילד בכל פעם שמבקש משהו, שיאמר באופן מלא יותר "אני רוצה לשתות מים". זאת רק דוגמא, ובכל מלל שהילד מוציא מפיו חשוב לכוון את הילד לומר משפט שלם.

וכן לדייק את דבריו, דיוק הדברים, הכוונה ללמד את הילד להוסיף עד מידע למה שמבקש, למשל "תביאו לי כוס שתיה", נדייק איזה כוס שתיה? , הילד עונה "כוס שתייה שעל השיש" או "כוס פלסטיק" או "כוס אדומה".

שלב שני של שיפור היכולות השפתיות

כאשר אנחנו באים לשפר את היכולת הוורבלית של הילד, ראוי לבנות אצלו שתי שיטות הבחנה של העולם הסובב אותו.

    1. ע"י מיון העולם לקטגוריות – לתרגל עם הילד שליפה / זיהוי של כלי תחבורה , כלי מטבח וכו'
    1. ע"י מיון עפ"י תארים של העולם – למשל שלוף / זהה דבר שהוא רך, שיש לו צבע אדום, שהוא ארוך / קצר, הכוונה לתארים של דברים הסובבים אותנו.

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו, שאנחנו מדברים אל הילד לא להשתמש בשפה גנרית, למשל שימוש במילה "שים", כדאי להחליף אותה בביטוי מיוחד לפעולה שמבקשים מהילד לעשות, לכן במקום לומר לילד "שים נעלים" נאמר "תנעל נעליים" , במקום "שים את הכוס על השיש" נאמר "תניח את הכוס על השיש" , במקום "להוריד את הנעליים" נאמר "תחלוץ את הנעליים". כך ילמד הילד פעלים המיוחדים בצורה מדויקת לפעולה המבוקשת ממנו, ויגדיל את אוצר המילים שלו.

 

לחדד ולשפר את התפיסה של דומה ושונה בין אובייקטים

הציבו לפני הילד תמונות, למשל של כלי כתיבה, נתמקד למשל במחק וטיפקס, מה דומה בהם? נלמד את הילד להשתמש בתבנית "ששניהם…" , ואז מרגלים את הילד לענות, למשל ששניהם מוחקים. ומה שונה בניהם, בתבנית "שהראשון … והשני … . למשל בדוגמא, המחק מוחק את קווי העיפרון , והטיפקס את הקווים של העט. על דרך זאת תרגלו עם הילד, את היכולת להבחין בשונה והדומה, בין דברים שונים.

 

שלב שלישי של שיפור היכולות השפתיות

כעת נדבר על שיפור יכולות שפתיות שקשורות בחשיבה והגיון.

נציג בפני הילד מצבים שונים מחיי היום – יום, למשל יעקב רוצה להכין שוקו. ונתחיל לעבוד על פיתוח היכולת של:

קשר סיבה תוצאה – נסביר לילד שצריך להמיס את אבקת השוקו בתוך המים, ואז האבקה נמסה, ולכן נבקש מהילד להשלים את המשפט, "האבקה נמסה כי" ותשובה – יעקב ערבב אותה.

קשר פעולה ומטרה [תכלית] – יעקב שם חלב בתוך האבקה, מדוע? התשובה "בגלל שיעקב רצה להכין שוקו הוא שם חלב באבקה"

קשר של ניבוי או חיזוי – למשל נשאל אם יעקב ישפוך יותר מדי חלב אז – ותשובה – "הכוס תישפך"

חשוב מאוד – בשעה שאתם עובדים עם הילד, צריך להדגיש לילד את מילות המפתח שקשורות לקשר אותו אתם מלמדים, בסיבה תוצאה יש להדגיש בניגון את המילה -כי, קשר פעולה מטרה המילה – בגלל או כדי ש.. , קשר ניבוי – במילים אם ואז.

בהצלחה

לימוד הקריאה הוא תהליך שמתחיל עם קריאה מפענחת, היינו לימוד הצלילים של האותיות, והרכבת המילים. שלב ההמשך הרכישה של היכולת.....

Scroll to Top